Jan De Wachter

Biografie

CURRICULUM VITAE:

Jan De Wachter ( 1960 )
Leeft en werkt in Londerzeel.

Selectie laatste tentoonstellingen;
-Voorbij de grens'/Citoyende la frontière.Brakke Grond Vlaams Cultuurhuis.Museum van Deinze en de Leiestreek (2003)
  'Gras dat verder groeit'/Miniaturen.Projecten rond poezie van Jozef Deleu ism kunstenaars van de Gallery S.H. Debuck, Gent (2007)
-Hulde Tentoonstelling C.C.St. Amandsberg Campo Santo (2006)
-Tres pintors Flamencs,Distritoquinto,Barcelona (2007)
-METHODE, cross over project,De Markten ,Brussel (2007)
-L'Orangerie,espace d'art contemporaine. Bastogne.ARTdenne(n) ism VZW Boem Zwalm.(2008)
-Cultus Agrorum,CIAP,Hasselt.(2008)
-Kulturama 2010, Leuven.Kunst in Huis.
-Dumont Gallery, Brussel (2010)
-Open M. Museum M. Leuven (2011)
-Dumont Gallery, Brussel (2012)
-Gallerie Cypres, 'Gloren', Leuven (2013)
-B-ART, Gent ism CAPS (2013)
-Hedendaags kunstparcours Mechelen (D.art) ism CAPS (2014)
-De coöperatieve, Hasselt ism CAPS (2014)
-Dumont Gallery, '(No) Bounderies', Brussel (2015)
-CAPSgallery, 'Chôra', Antwerpen (2016)
-Kunstintegratieproject 'Robbedoes', Brussel (2017)
-Kunstintegratieproject 'Weldebrouc', Willebroek (2017)

INFO/Links:    www.C-aps.be
                        www.lorangerie-bastogne.be
                        www.galeriedumont.be
                        www.ciap.be
                        www.tcct.be
                    




 
 




Jan De Wachter is een hedendaags kunstenaar die met een benijdenswaardige vastberadenheid de grenzen aftast van wat het vandaag precies betekent om als beeldend kunstenaar ‘iets te zeggen te hebben’. In een wereld waar in toenemende mate de stelregel geldt dat ‘esse est percipi’ (Berkeley) – met enige ironie vertaald: ‘wie niet opvalt, is gezien’ – werkt Jan De Wachter in ogenschijnlijke rust aan een oeuvre dat dwars ligt, dat koppig een eigen weg zoekt tégen de comfortabele (beelden)stroom in, zich nauwelijks storend aan de geldende codes van de hippe kunstwereld. Jan De Wachter bestempelen als een kunstenaar van het stilleven of de natuur, zou hem tekort doen. Zijn beeldend werk wil geen levensvormen uitdrukken die ‘authentiek’ of ‘natuurlijk’ zouden zijn (de kunstenaar beseft maar al te goed dat ‘authenticiteit’ of ‘natuurlijkheid’ vandaag voorgoed verloren zijn, en dat wij hooguit in de ‘nostalgie van het echte’ leven). Wél is het op zoek naar de picturale expressie van de extreme verlatenheid waarin de hedendaagse mens terecht is gekomen.
Het aanvoelen van deze verlatenheid in het oeuvre van Jan De Wachter is extreem. Hoewel ze gevoed worden door een filosofische inspiratie (Nietzsche) en, onder meer, door de beeldtaal van Tarkovski, overstijgen zijn tekeningen, schilderijen, sculpturen en performances resoluut iedere filosofische of filmische omkadering. Ze zijn, in één woord, getuigenissen. Op een bedrieglijk ‘mooie’ manier getuigen al zijn werken van de malaise waarin de moderne mens zich bevindt, en van de moeite die hij ondervindt om de moderniteit zowel te aanvaarden als op een veilige(r) afstand te houden.

De kunstenaar is de stille getuige van gevaren die wij niet zien.
Zijn kunst toont de wereld die wij achter ons lieten, maar die ons nu besluipt.
…Getuigenissen van de wereld ‘achter ons’.

door Peter De Graeve
Kunstfilosoof - Peter De Graeve